Etusivulle

» Konektin idea

» Palvelut

» Ota yhteyttä



25.10.2011 @ 12:59

Mitä sä myyt?

5-vuotias lapseni: ”Isi, mä tiedän että äiti myy silmälaseja. Mutta mitä sä myyt?”

Vaimoni on optisen alan yrittäjä. Sekin bisnes on muuttunut terveydenhoidollisesta palvelusta kuluttaja- ja tyylibisnekseksi. Silmälasit eivät vain paranna näköä, vaan luovat tyyliä. Eikä se muutos ja kilpailun lisääntyminen ole ollut ihan helppo asia sille alalle ja sen ammattilaisille. Mutta lapsikin ymmärtää, että loppuviimeksi, siinä kassalla, äiti myy silmälaseja.

Mutta mitä minä myyn? Mitä ihmisten ja organisaatioiden kehittäjä myy? Puhetta, palvelua, vaihtoehtoja vai tuloksia?

Kehittäminen on ensisijaisesti puhetta. Hyvää puhetta on aina arvostettu. Usein jopa enemmän kuin tekoja. Nykyään ei arvosteta tekoja, tai todellisille rohkeille teoille ei ole tekijöitä. Konsultit ja kehittämisyrityksetkään eivät korosta tekoja, vaan puheesta siirrytään suoraan ”vaikuttavuuteen”. Myydään siis vaikuttavuutta. Vaikuttavuuden kriteerit määritellään etukäteen. Vaihtoehtoiset ja erilaiset tulokset eivät saa silloin arvoa.  

Vaikuttavuuden myyminen kääntää huomion pois teoista ja vaihtoehdoista. Kyse on samasta asiasta kun yrityksen toiminnan tavoitteeksi sanotaan omistaja-arvon kasvattaminen. Miksi korostetaan itsestään selvää asiaa? Vaikuttavuus ja arvon kasvaminen ovat luonnollisia tuloksia hyvästä toiminnasta, vähän kuin sivutuloksia. Minun mielestäni yrityksellä on yksi päätavoite: asiakkuuksien saaminen ja ylläpitäminen. Se onnistuu hyvällä toiminnalla. Ja tuloksena sattuu yleensä olemaan myös yrityksen (osakkeen) arvon nousu.

Jere vento bloggaa vaihtoehdottomuudesta:  http://www.psycon.fi/blogi/jere-vento/fi_FI/johtaminen-ja-etiikka-vaihtoehdottomuuden-sunnuntai-161011/

Kuten ko. blogin kommentissa totean, voi kerettiläisesti sanoa että tämä aika arvostaa puhetta ja “toisten katsetta” liikaa suhteessa toimintaan. Dialogilla ja yksimielisellä hyväksynnällä on ylivalta suhteessa rohkeuteen toimia myös muiden puolesta, varsinkin kun kyseessä ovat kipeät ratkaisut. Väitän että osittain siksi olemme valumassa (ja jo valuneet?) tahdottomaan ja muka vaihtoehdottomaan tilaan.

On muodikasta keskustella. On kerettiläistä ja hyvin riskialtista sanoa “näin on tehtävä! Näin tehdään! Minä päätän! Nyt toimitaan eri tavalla!“, ja varsinkin toimia oikeasti sen mukaan. Eikä siihen ole rohkeuttakaan. Miksi? Siksi koska vastassa on yleinen paheksunta “kun toi ei keskustele” tai on olemassa pieni riski että pieleen menee ja silloin nämä rohkeat toimijat kyllä ristiinnaulitaan julkisesti tai yksityisesti. Se tarkoittaa maineen menettämistä (ainakin täällä Suomessa…).

Kun vaihtoehdot eivät ole sisäsiistejä, yleisen ideologisen ilmaston hyväksymiä ja demokraattisesti päätettyjä, niiden esittäjät marginalisoidaan. Heistä tulee hulluja, hippejä tai konsensuksen sotkijoita omalla alallaan. He ovat usein myös kuolemaanvaarassa. Kunnes joistakin heistä saattaa tulla sankareita oaman aikaan tai myöhemmin. Esimerkkejä on paljon, Jeesuksesta Galilein kautta kenties johonkin joka vielä heiluu Wall Streetilla äänitorven kanssa aiheuttamassa eliitin silmien alla niin kutsuttua ”pahennusta”. Koska hän toimii jollain tavalla.

Voihan olla että reilun kymmenen vuoden kuluttua tyttäreni ihmettelee edelleen mitä mä myyn mutta kysymykset ovat iän karttuessa saaneet lisää ulottuvuuksia.

”Isi, mitä sä myyt? Puhetta vai tekoja? Äläkä puhu siitä vaikuttavuudesta ja lisäarvosta. Jos hoet koko ajan vaikuttavuutta ja kaiken maailman lisäarvoa, niin alan epäillä, ettet tiedä mitä oikeastaan myyt.”

Rakas tyttäreni: hyvä kehittäjä ei hetkeäkään epäile asiakkaan roolia, vaan haluaa vain hieman tasoittaa tietä oikeaan tai uuteen toimintaan ja sen myötä menestykseen. Kehittäjänä ja asiakastyössä, minua kiinnostaa se, mitä tehdään ja miten toimitaan. Vasta sen jälkeen minua kiinnostaa millaisia asiakkaat ovat ihmisinä. Joku sanoo tätä pelottavakasi puheeksi. Mutta työelämässä on vain niin, että usein toiset puhuvat ja toiset tekevät. You know.

Aihe-alue Johtaminen, Kehittäminen, myynti/markkinointi, viisastelua

Ville Saarikoski / Konekti

Uusimmat ajatukset

Aiheet

Twitterissä sanottua